Tuesday, October 11, 2016

Date : 15th Sept – 18th Sept 2016

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera

Intro

Woohooo!!! Bravo! Am very happy to announced that our trip is successful and happening.Yeayyy!!!!! Thanks to our organizer Madam  Safzelene Anida a.k.a Sap for this lovely trip. Walaupun sedih tanpa kehadiran Zana dan Puji kami redha dan amat memahami. Kepada Ina dan Mas welcome to the convent holiday grup. Penyertaaan kome berdua amat-amat dialu-alukan. Dapat juga kome berdua menjuinkan diri untuk trip kali ini. Amacam..
best kan..hihihi..

Apa yang dapat dikatakan  ucapan alhamdulillah semuanya berjalan lancar dari saat kita berlepas dan kembali dengan selamat. Banyak cerita dan ragam setiap kali bila  bersama especially Ijan yang sentiasa menceriakan keadaan. Tanpamu rasa sunyi dengan usikan dan aksimu yang bersahaja. Kipidap Ijan.

Oklah tak nak intro panjang2 sangat. So lets read our journey tour experience :-

Day 1 – Ronda-Ronda Ao Nang

Bergerak ke KLIA2 dalam jam 4.30 pagi dan terus check in luggage. Selesai semua rushing untuk solat subuh  pulak sebelum boarding at 6.30 am. Sampai Krabi airport @ 7.30 am

Pickup by abdun di Krabi Airport. Bawak round pekan dan pasar untuk beli  snek gajus, kekacang dll. Dah settle shopping  kami bergambar di kawasan pantai sebelum dibawa makan tengahari. Macam-macam posing ado. Ramai juga pelancung yang datang semasa sessi kami bergambar di tugu ketam dan ikan.

Dah puas posing, kami dibawa terus ke parknam restoran untuk makan tengahari. Wallawey makanan kat sini memang sedap weh!. Masa tu baru jer kul 11 am lebih jer. Tapi cuaca terik jugak. Menu utama sudah semestinya tomyam. Selain tu sotong dengan telur berempah, ayam gajus, sayur broccoli, tomyam, air kelapa. Di masa ni ler ada satu kejadian lucu berkalu. Majoriti kami semua order ayor nyior except Baya order laici. Aku pulak duduk tengah di antara Kiah dan Ijan. Dalam banyak2 ayor nyior tu cuma Ijan yang dapat isi nyiornya tebal. Merungut ler minah tu katanya kereh. Kih kih kih.Jadi Kiah pun suap Ijan sikit isi kelapanya.  Masa tu le Ijan tersembur isi nyior tu dalam ayor nyior aku..hahahhaha. Bantai kume gelak. Yang si Baya pulak order air laici, punye le maneh. Orang2 Krabi ni memang suka manis kut. Anyway makanan semua licin kan!..Terbaek!

Dah kenyang  kume dihantar ke hotel Halliwea. Weh, jenuh kena angkat beg naik tangga !hehehe. Walaupun tak tinggi tapi cungap juga le .  Yang paling strong naik tangga si minah Siam Ijan..siap pakai kasut tinggi lagi tuh. Terbaek beb!.Ijan siap panggil kume  OKU..adehhh!.hahaha..

Dah masuk bilik masing-masing apa lagi rehat sekejap dan solat sebelum meneruskan aktiviti jalan-jalan sekitar hotel. Planning ke pasar malam tapi tak jadi sebab malam jumaat. So tukar ke hari sabtu malam. Cuaca petang tu agak panas dan terik jugak.

Di sepanjang hotel tempat kami menginap tu berderet kedai especially kedai makan. Di sini kebanyakannya orang Islam. Jadi tak susah nak makan.

Tengah jalan-jalan sempat Kiah dan Sap beli pancake pisang dan pancake cokelat. Sambil jalan sambil menikmati keindahan sekeliling. Ijan yang jalan seiring dengan aku, tiba-tiba ketawa gelihati. Heran juga aku sebab apa ketawa dan tanya kenapa? Terus dia tunjuk kaki aku.  Rupanya dia gelihati tengok jari kaki aku terkeluor dari kasut. Kah kah kah. “Tak rasa ke tanya Ijan?’ Apa lagi aku pun gelak juga ler. Aku pun x sedor masa tu sebab tak rasa apa..hahaha. Aku tanya Ijan kenapa tak amik gambor..hihihi.Bantai deme gelakkan aku. Tambah  tengok muka Ijan lagi le aku tak leh nak tahan gelak. Udah le Ijan pakai satu set merah bajunya.Ni pun masih aku ketawa sampai keluor ayor mata nak nulih report ni. He he he

Memang petang tu kami ronda kawasan sekeliling sambil shopping. Aku pulak sempat le beli bedak beras si Aisyah kirim kat aku. Memandangkan keesokan aktiviti nak ke laut, semua pakat beli beg kalis air untuk bawak esok. Sempat Sap uruskan package nak ke pulau keesokannya. Lenguh juga weh nak menapak balik ke hotel. Pelan-pelan kayuh akhirnya sampai juga ler. Siap deme booking ngurut malam nanti.

Dinner malam ni kami dibawa ke Bangboo Restaurant. Ala kat sebelah hotel jer. Tak jauh pun.hehehe. Malam ni menu kami ikan siakap steam with lemon, tomyam lagi, kerabu mangga,telur dadar,. Sian Ijan order mee tomyam. Masin sangat. Dah settle dinner deme teruskan aktiviti mengurut. Aku pulak naik lepak bilik Ina/Mas. Turun later sambung ngopi dengan deme pulak. Memang sedap kopi o. Order makan kat kedai tu langsung x dapt. Lastnya lepak kat lobby hotel berborak. Kiah sempat beli pancake lagi sebelum kami naik tido.

Day 2 – 7 Island Sunset Tour

Breakfast  pagi di kedai dekat masjid seberang jalan dr hotel. Pagi ni makan nasi kerabu, nasi lemak, nasi minyak. Nasi kerabu dia mmg sedap tp aku tak tahan pedas. Dalam pedas tu habis gak sepinggan..hehehe

Since waktu pun awal lagi kami semua sempat dibawa ronda pekan Ao Nang dengan tut tut melihat kawasan keliling kampong atas cadangan Puan Hajjah Norbaya kita. Memang best. Pagi tu dah start hujan tapi tak lebat sangat. Suasana cuaca yang cosy mmg best la meronda. Terima kasih pada Kiah yang charter tut tut untuk kami.

Sempat kami merasa makanan kampong walaupun dah breakfast pagi tu. Lagipun bukan selalu dapat peluang cam ni kan.  Memang sedap la kueh deme and bubur nasi dia. Terbaek. Rasa enjoy sangat. Tak puas pun ada.

Dah makan naik bilik untuk buat persiapan nak ke pulau. Aku, Ijan dan Ina ditugaskan order nasi goreng untuk bekal kami di atas bot.Kul 12 kami siap. Sap amik package 7 island sunset tour. Siap solat kami dibawa oleh tut tut untuk ke pulau.

Masa turun nak sampai jeti baru teringat nasi goreng tertinggal di dalam van.
Nasib baik hero Ijan ada selamatkan nasi goreng tomyam..Ijan habih hati dengan heronya..hahaha. Sempat le diajak heronya bergambor sama masa kat Tup Island. Yang karat tu jugak idaman hatinya..kih kih kih

Terbayang masa kami nak naik ke kapal besor tu bot kecik x boleh nak bergerak sebab batu karang banyak. Lagipun bot tu terlebih muatan. Sebelum tu Sap terjatuh semasa turun dari bot. Habis basah baju.

Tapi x dapat dinafikan pemandangan lautan di Krabi memang cantik. Tenang dan nyaman. Kagum dengan ciptaan Allah SWT.
Malam ni kami makan di restoran bangboo lagi dengan menu yang hampir sama seperti malam pertama. Sempat lepak lama di sini sebelum aktiviti mengurut.

Day 3 – National Park Aktiviti

Pagi-pagi sebaik selepas breakfast kami dibawa ke aktiviti National Park untuk sinilah aktiviti water rafting, Flying Fox,ATV, naik gajah. Lunch pun provided sekali di sini.

Dari pagi hujan dah turun. Dalam kesejukan deme berlima semua follow aktiviti yang ditetapkan. Tolak aku, kiah and baya…namun aku enjoy jer. Dalam hati memang teringin nak juin aktibiti lasak tu tapi takut badan x leh nak support. Itu yang pendamkan jugak perasaan dan keinginan tu. Tambahan aku ni kan ada kencing manis..jadi dot dot dot..hehehe

Hampir seharian kami di National Park dan balik ke hotel pun dah almost nak maghrib. Lepas tu nak ke night market pulak tengok kalau-kalau ada souveniers yang menarik nak di bawak balik.

At around 7pm Hamid amik kami di hotel.,Sebaik selepas solat maghrib kami dibawa ke night market. Perjalanan agak jauh jugak dari hotel. Sampai di night market kami tinjau-tinjau barangan yang ada di sini. Sepertinya night market lebih kurang sama cam kat Malaysia.

Dah puas ronda night market kami menyusul untuk dinner. Masuk ke restoran yang berhampiran night market tapi makanan x banyak pilihan. Akhirnya kami memutuskan makan di parknam restoran.

Malam ni juadah kami beraneka macam. Penuh satu meja. Memang enjoy. Apatah lagi specialty kat sini tomyam. Wallawey marbeles. Baya pulak order siput manis sebagai salah satu juadah. Sedap jugak siput ni. Selain tu ada menu telur dadar, sayur, udang order by Kiah dll..Sori udah x ingat..hehehe

Seperti biasa lepas makan deme semua ke aktiviti mengurut. Aku dengan Ina,Mas dan Linda jalan2 sekitar kedai2 dekat hotel beli minyak angin siam. Sedap minyak angin. Sambil tu riki rege bedak beras siam. Sempat singgah ngopi dulu sebelum masuk bilik dan mula siap berkemas sebab esok nak balik dah.

Day 4 – Home Sweet Home

Seawal 3.30 pagi bangun bersiap nak ke airport. Mujurle beg pink aku tu x tertinggal kat hotel halliewa tu. Biasa le excited benor nak balik, pastu letak tempat lain. Mujur le budak hotel tu sedor, kalau tidak leboh!

Kami semua selamat mendarat di KUL pada jam 10.30 pagi. Alhamdulillah. Balik rumah tido..he he he

Aktiviti seterusnya :-

Pleased to be announced next gedering will be at :-

BBQ Gedering
Date : TBA
Venue : Istana Milik Puan Presiden Suzana Ahmad

Next 2017, Convent Holiday grup will be going to Japan.
Semuga kome enjoy!

Penutup

Sebelum teman mengundur diri, sepuluh jari keampunan ku hulurkan seandai terdapat salah dan silap dari segi perbuatan, tutur kata yang menyinggung perasaan kawan-kawan semasa kita bercuti bersama.

Ucapan terimakasih kepada Puan Kiah kerana belanja ronda dengan tut tut. Pada Hajjah Baya terimakasih di atas souvenir gambar dan Sap pulak ucapan terima kasih untuk dinner malam terakhir kita di Ao Nang. Semuga Allah memberkati dan murahkan rezeki kawan-kawanku ini..aminn

Mintak sori juga sebab lambat sikit report ni keluar memandangkan keadaan cik sexiteri baru je pulih dari demam, batuk dan selsema dan juga kekurangan idea untuk menulis. Kalau tak menarik harap dimaafkan.

Akhirkata semuga ikatan persahabatan kita akan terus berkekalan sehingga ke Jannah. aminn